Wat is een merkstrategie en waarom heb je het nodig?

oktober 14, 2021

Het lijkt wel een trend te worden dat iedereen een andere definitie van een merkstrategie heeft. Welkom in de verwarrende wereld van “branding”. Een logo of ontwerp maken zonder strategie is als het voorschrijven van medicijnen zonder de ziekte te diagnosticeren. Worstel je om je bedrijf te laten groeien? Geloof me, je bent niet de enige. Je hebt je logo aangepast, de kleuren en het ontwerp op je website talloze keren veranderd, alleen omdat je het gevoel hebt dat er nog steeds iets niet klopt. 

Laten we eerlijk zijn, het is niet gemakkelijk om ondernemer te zijn en door (steeds opnieuw) aan je merk ontwerp te knoeien, zal het probleem niet worden opgelost. 

Ben je hier om de volgende reden – Zo ja, dan is dit het perfecte artikel voor jou:

  • Heb je moeite om je bedrijf te laten groeien? Of zie je de groei van jouw bedrijf niet zoals je zou willen?
  • Je hebt talloze uren, moeite en veel geld geïnvesteerd in advertenties maar je hoort nog steeds krekels?
  • Je bent niet zeker aan wie je moet verkopen of op wie jij je moet richten? 
  • Je hebt het meest geweldige product maar niemand lijkt iets van je te kopen?
  • Probeer je dit allemaal zelf uit te zoeken?

Wat is nou een merkstrategie?

Voordat je ogen glazig beginnen te worden, wil ik dat je weet wat merkstrategie werkelijk is. Een uitgebreide merkstrategie is een uitgestippeld actieplan dat jouw merk, je doelen en je doelgroep op één lijn brengt. Het is DE snelkoppeling naar zakelijk succes.

Ik noem mijn merkstrategie proces graag “a core that you adore”. Omdat we tot de kern, het hart en de essentie van je merk doordringen, maken we een snelkoppeling die op één lijn ligt en de overlap van het hart van je bedrijf vindt. Jouw zakelijke doelen en de behoeften van jouw publiek worden hierin duidelijk. Merkstrategie is het proces van het afstemmen en vinden van de overlap van jouw merk, bedrijfsdoelen en de behoeften van de klant. Het geeft je het vertrouwen dat je weet dat jouw bedrijf zich in de goede richting beweegt terwijl je jouw klanten zo goed mogelijk van dienst bent.

Hoe ontwikkel je een duidelijke merkstrategie?

Je merkstrategie moet de volgende vragen beantwoorden: waar je vandaan komt (waar het allemaal begon, wat je gaandeweg hebt geleerd), wat je uniek maakt (waarin jouw bedrijf zich onderscheidt), hoe jij jezelf positioneert en waarom je doet wat je doet. Als je een sterke basis legt en tijd besteedt aan het analyseren van je eigen merk, zul je sneller in staat zijn een authentiek en onderscheidend merk te creëren dat consequent contact maakt met je publiek. 

* Onthoud dat het nooit het verkeerde moment is om je merkstrategie te definiëren (of opnieuw te definiëren). Lees hier meer over!

Als je het wat duidelijker voor jezelf wilt maken dan stel ik voor dat je begint met schrijven van een bedrijfsplan.

 

FASE 1: ONTDEKKING

doel: kijk objectief naar je branche, je doelgroep en jouw merk

Start met je duidelijke missie: dit zullen de kerncomponenten zijn van jouw bedrijf of merk. Maar ook de waarden, eigenschappen en visie die jouw bedrijf onderscheidt. Beantwoord in één zin wat, hoe en waarom je doet wat je doet en welk specifiek probleem jij oplost.

Concurrentieanalyse: schrijf op wie in jouw branche je concurrenten zijn. Wat doen ze echt goed? Hoe zouden ze kunnen verbeteren?

Definieer wie je ideale klant is: wie is je publiek? Waar worstelen ze het meest mee? Welke waarden kun je ze bieden?

FASE 2: VERWOORDEN

doel: verwoorden wie je bent, wat je doet en hoe je erover kunt praten

Definieer jouw merkpositionering: Hier schrijf je waarom jij de geschikte persoon bent voor jouw passende doelgroep. Je schrijft je unique selling points (USP’s) op, de punten waar jij anders in bent dan iemand die hetzelfde doet als jij. Wat maakt hen zo enthousiast om met jou samen te werken? Hier kom je ook achter hoe je je klant wilt gaan aanspreken.

Brand statement purpose & promise: vat je brand purpose samen in een helder en bondig merk statement met maximale impact door de resultaten of transformatie die je levert te definiëren.

Merkboodschap: maak waardevolle content waar je klant iets aan heeft! Wat zijn de drie kernwaarden van jouw bedrijf? Hoe kan je deze waarden doorvertalen in alle contactpunten van jouw bedrijf? Op welke manieren kun je erover praten om waarden te creëren voor je publiek?

FASE 3: VISUEEL

doel: verwoorden hoe je de strategie in actie gaat brengen door middel van de visuals en touchpoints van jouw merk om merkherkenning te creëren

Bied een uitstekende klantreis en -ervaring: probeer al zo specifiek mogelijk de klantreis in kaart te brengen, zodat je alvast weet waar je op moet letten als je straks een website wilt laten bouwen. Wil je meer focus op de call-to-actions naar contactpagina of heb je liever dat je klant zich inschrijft voor de nieuwsbrief? Je zorgt voor het helder maken van hun doelen om jouw verwachtingen te bereiken.

Visuele identiteit

Hoe kun je de waarden van jouw merk weergeven door middel van de kleuren, lettertypen en afbeeldingen die je gebruikt?

Prioriteiten en tijdlijn

Het belangrijkste is om eerst uit te voeren dat je een ​​geweldige merkervaring te bieden hebt. Maak een lijst van je doelen op korte, middellange en lange termijn. 

What’s next?

Nu je weet wat een merkstrategie is en dat je er een nodig hebt voor je bedrijf, is het tijd om het waar te maken. En voor de duidelijkheid: merkstrategie is opgenomen in al mijn branding- en webdesigndiensten. Als je je overweldigd voelt en op zoek bent naar iemand die je kan helpen met de merkstrategie om een goede merkidentiteit en webdesign neer te zetten – minus de hoofdpijn, talloze uren besteden aan het doen van onderzoek en eindeloos googelen, zal ik je helpen jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen, je ideale klanten aan te trekken en vooral een bloeiend bedrijf te hebben terwijl je doet waar je gepassioneerd over bent. Klaar om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen?

DEEL DIT BERICHT

Get In Touch

Find out

Follow Me

Wil je meer weten over een op maat gemaakte & vrijblijvende offerte? Neem gerust contact op of vraag een gratis call aan. Leuk om kennis te maken!

Neem contact

terug naar home