3 redenen waarom copywriting alles compleet maakt

november 9, 2021

Wat is copywriting nou eigenlijk? De eenvoudigste definitie? Copywriting zijn de woorden op de pagina (ook bekend als de “kopie”) die het publiek ertoe aanzetten een actie te ondernemen.

Dit omvat het schrijven op een website, een verkooppagina of bestemmingspagina, e-mailmarketing, direct mail en advertenties. Copywriting is anders dan het schrijven van inhoud, hoewel veel copywriters (waaronder ikzelf) ook inhoud schrijven. Content is bedoeld om een ​​relatie op te bouwen met een publiek. Het leidt organisch verkeer naar je website. Wat zijn voorbeelden van inhoudelijke teksten? Dit kunnen blogposts zijn, teksten op de sociale kanalen of zelfs posts op je Linkedin profiel. 

Waarom is kwalitatieve copywriting belangrijk?

1. Goede copywriting bereikt de juiste doelgroep

Het is voor de meeste mensen niet de grootste uitdaging om de kenmerken van hun goederen of diensten op te sommen. Daar heb je in principe geen professionele copywriter voor nodig.

Maar een professional schrijft de tekst op een manier die aansluit bij jouw doelgroep – de mensen die waarschijnlijk zullen kopen. Het heeft geen zin om een ​​verkooppagina te schrijven voor mensen die het product of dienst toch niet zal aanspreken.

In plaats daarvan moet jouw exemplaar de emoties en pijnpunten van je lezer zien te ontdekken en deze belichten in de teksten.

Copy is als het ware de brug tussen jouw product of dienst en de mensen die er baat bij hebben. Het zal de stem van het merk samenbrengen met de behoeften van de consument om hen aan te zetten tot actie.

2. Copywriting zorgt voor meer verkeer

Het schrijven van blogposts (copy) leidt tot verkeer naar jouw website. Dit is vaak door middel van SEO-gericht schrijven dat trefwoorden en zoekintentie gebruikt om zoekmachines te vertellen dat jouw bedrijf de oplossing heeft waarnaar mensen op zoek zijn.

Verkeer kan ook afkomstig zijn van e-mailmarketing en sociale media. Goed geschreven onderwerpregels en calls-to-action dwingen mensen om door te klikken naar jouw website. Elk stukje tekst leidt de lezer door het koopproces, van onbewuste koude lead naar geïnteresseerde warme lead. 

3. Copywriting verhoogt de omzet 

Met copywriting bereik je jouw doelgroep, je bouwt een relatie op en je zorgt voor verkeer. Super belangrijk maar het uiteindelijke doel van dit alles is natuurlijk om de verkoop te verhogen. Wanneer een persoon op jouw e-mail klikt, is hij/zij een stap dichter bij het doen van een aankoop. 

Effectieve copywriting stimuleert conversies, zorgt ervoor dat meer mensen op je advertenties klikken, je e-mails openen, doorklikken naar je website en dat item in hun winkelwagentje plaatsen. 

Sommige bedrijfseigenaren zien een webpagina als een witte ruimte die moet worden opgevuld. Een saaie lijst met functies, zakelijk jargon en wat productspecificaties zullen de klus niet klaren. Dit is waar een copywriter zal schitteren.

Heb je een bedrijf dat over van alles wil communiceren maar moeite heeft met alles doorvertalen naar je website en socials? Geen probleem. Ik help je hier juist graag mee. Samen zorgen we ervoor dat jouw verhaal goed verteld wordt.

Begint je website vorm te krijgen, krijg je al wat online bezoekers maar blijven ze niet lang ‘hangen’ op je website? Lees dan de volgende blog: 5 simpele tips om klanten langer op je website te houden

DEEL DIT BERICHT

Get In Touch

Find out

Follow Me

Wil je meer weten over een op maat gemaakte & vrijblijvende offerte? Neem gerust contact op of vraag een gratis call aan. Leuk om kennis te maken!

Neem contact

terug naar home