Waarom is branding belangrijk en beïnvloedt het jouw inkomsten?

januari 5, 2021

Branding is een van de meest verwarde en gecompliceerde onderwerpen geworden op online gebied. Veel artikelen die je langs ziet komen, geven tips of adviezen die allemaal erg ‘big business’ overkomen. Als er enorme verschillen zijn tussen het doel, de doelstellingen en de structuur van een bedrijfs gigant als Apple en jouw bedrijf, waarom zou je dan dezelfde benadering van branding volgen? Maar de golden question is natuurlijk hoe je dan wel een ervaring creëert waardoor mensen jouw product / dienst verkiezen boven een ander?

Wat is branding nou eigenlijk?

Branding is wanneer je een relatie opbouwt met jouw publiek omdat ze zich identificeren met jouw visie. Wanneer je een solo-bedrijf of een klein online bedrijf hebt, heb je hoogstwaarschijnlijk niet je ‘why’ zo opgesteld om een miljard mensen aan te spreken. En als je dat wel hebt, heel cool! Maar wat ik bedoel te zeggen is dat als je een persoonlijk bedrijf runt, probeer je echte contacten te leggen met mensen. Je bouwt ervaringen op. Wij zijn mensen die de problemen van andere mensen helpen op te lossen. 

De reden waarom consumenten altijd het ene merk boven het andere zullen kiezen, is vanwege merkloyaliteit. Dit wordt bereikt door jarenlange relatieopbouw. Door verschillende interacties te hebben met de klant en aan hun verwachtingen te voldoen, bouw je consistent aan je merkloyaliteit.

De 7 elementen voor een sterk merk

Waarden en ambities (AKA jouw ‘Why’)

Het bouwen van een sterke basis is de eerste stap richting het creëren van een krachtig merk. De meest succesvolle merken opereren vanuit hun ‘why’ en zijn in staat om duidelijk en effectief te communiceren waarom ze doen wat ze doen. Waarom ben je überhaupt met je bedrijf begonnen? Welke problemen lost jouw bedrijf op? Welke waarden wil je uitstralen? Dit zijn allemaal de kern van jouw merk.

Merkpositionering

Waar sta je op de markt? Wie is jouw concurrentie? Wat onderscheidt jou? Het is goed om vanaf het begin te weten welke functie je wilt vervullen om een ​​effectieve strategie op te bouwen op basis van jouw doelen.

Ideale klant

Mijn beste advies is om jouw doelgroep zorgvuldig te definiëren. Wie is jouw ideale klant? Probeer dit zo specifiek mogelijk te maken! Als het gaat om branding en de juiste messaging is het belangrijk om NIET te proberen met iedereen te communiceren.  

Hoe specifieker je bent met je ideale persona, hoe beter je branding, marketing en je content. Wanneer jouw ideale klant zich kan verbinden met jouw merk op basis van hun waarden en behoeften, zullen ze het gevoel hebben dat jouw merk voor hen gemaakt is. En dat is wat je wilt!! 

Dus, hoe gaat dat een positief impact geven op je inkomsten?

Als je eenmaal het werk gedaan hebt om de ideale persoon te definiëren en je merk op hen af te stemmen, zal je hun aandacht trekken op een manier die relatief moeiteloos aanvoelt. 

Deze strategie maakt het veel gemakkelijker voor je om een ​​community op te bouwen en te verkopen. Daarnaast klanten en inkomsten te verhogen, omdat je automatisch de aandacht krijgt van de mensen die er het meest toe doen; Jouw mensen.

Merkpersoonlijkheid

Als je precies weet wie je wilt bereiken, is het tijd om je merk om te zetten als hun beste vriend(in). Door jouw merk te personaliseren en het vanuit verschillende perspectieven voor te stellen, kun je een sterkere band met jouw ideale klant creëren door middel van jouw inhoud, visuals en zakelijke acties.

Voice & Messaging

Wanneer je je merkpersoonlijkheid hebt vastgesteld, is het tijd om er een stem aan te geven! Hoe ga je al je pracht en praal overbrengen aan je klant? Wat ga je zeggen? Ga je “ik” of “wij” gebruiken? Ga je eigenzinnig en spraakzaam zijn of serieus en professioneel? Heb je een grappige bijnaam voor je publiek? Hoe ga je je e-mails tekenen?

Om de juiste tone-of-voice te vinden voor jouw bedrijf maak ik meestal gebruik van de zogeheten ‘brand personality spectrum’. Dit is een hele handige tool om uit te zoeken of je als organisatie meer aan de linkerkant of juist aan de rechterkant van het spectrum staat. 

Probeer eens zelf kruisjes neer te zetten op de plekken. Staan de kruisjes vooral aan de linkerkant zoals in het voorbeeld hieronder? Dan ben je als organisatie vooruitstrevend, innovatief en dynamisch. Staan de kruisjes overwegend rechts, dan klinkt jouw organisatie professioneel, zakelijk en serieus. Uiteraard is het vaak minder zwart/wit. En juist daarom vormt dit spectrum een handige tool. Want ook als je in het midden eindigt, zegt dat veel over de tone of voice: dat die niet heel uitgesproken is, bijvoorbeeld.

Het is belangrijk om te bepalen waar jouw bedrijf zich in dit spectrum bevindt om, zoals altijd, ervoor te zorgen dat jouw berichten duidelijk en consistent zijn. 

De visuele identiteit van uw merk

Ahhh, dat is waar het gordijn valt en de champagne knalt! Door alle bovenstaande elementen te gebruiken, ben je eindelijk klaar om een ​​visuele identiteit te creëren. En ik heb het niet over een logo! God nee! Een volledige merkidentiteit omvat logo’s, submerken, pictogrammen, kleuren, lettertypen, patronen, visitekaartjes, brochures, website, e-mailhandtekening … in feite bevat dit alles en vertegenwoordigt waar jouw merk voor staat.

Marketingstrategie

YES! Alles is samengevoegd en je bent klaar om van start te gaan. Namelijk je klanten bereiken!! Maar als je niet weet hoe je je klanten moet bereiken en hoe je al deze elementen tegelijk kunt laten zingen, kun je in de problemen komen. Veel ondernemers vergeten deze laatste stap en doen de dingen “zoals ze gewend zijn”, wat op korte termijn misschien oké is, maar nadelig kan zijn als je zin hebt om op lange termijn bezig te zijn.

Waarom is Branding interessant voor jouw bedrijf?

Natuurlijk weet ik dat er veel tijd en moeite in jouw bedrijf wordt gestopt en je daarbij een geweldige service of product hebt waar je trots op bent. Maar een goed idee hebben is vandaag niet genoeg. Mensen kopen niet meer in “ideeën” of “bedrijven”. Mensen kopen merken en de emoties die ze ons geven.

It’s not about you, it’s about them.

Denk er eens over na: waarom volgen we accounts op Instagram zonder bij hen te kopen? Omdat we ervan houden om hun afbeeldingen te zien en ze als onderdeel van ons leven te hebben! Ze motiveren ons, ze prikkelen ons en, belangrijker nog, ze definiëren ons.

Dus als je moeite hebt om in contact te komen met jouw klanten, kijk dan eens naar de 7 elementen van jouw branding. Dit stelt je niet alleen in staat om je unieke visie te uiten, maar het helpt je ook om het juiste type klanten aan te trekken, opgemerkt te worden en een instinctieve, langdurige band met je publiek tot stand te brengen.

Wanneer kies je voor een rebranding?

Aangezien ik mijn website veranderd hebt, werd er een aantal keer aan mij gevraagd ‘hoe vaak moet ik mijn bedrijf een rebranding geven?’. Hier heb ik helaas geen formule voor. Het enige dat zeker is, is dat je jezelf een aantal dingen moet afvragen voordat je overgaat op een rebranding. 

Is je doelgroep veranderd?

Misschien heb je je logo en huisstijl laten ontwerpen toen je net begon met ondernemen en nu (bijvoorbeeld 6 tot 12 maanden later) heb je een veel beter beeld gekregen wie jouw doelgroep is. Dit komt doordat je tijd hebt doorgebracht met het werken met klanten. Je voelt beter aan wat hen aanspreekt. Dit is het soort inzicht dat je bijna niet kunt hebben toen je net begon. 

Dit was dan ook de reden dat ik mijn logo en website ben gaan aanpassen. Ik heb een beter beeld gekregen wie ik wil aanspreken en wat voor uitstraling daarbij hoort. Als jij dit ook hebt, is het zeker tijd om te overwegen om je branding bij te werken zodat deze beter bij jouw ideale klant past. 

Zijn jouw doelen of visie veranderd?

Voor startups en freelancers is het heel normaal dat je bedrijfsvisie en -doelen voortdurend veranderen en je deze steeds een beetje aanpast. Past jouw logo, teksten op je website en überhaupt de uitstraling van jouw website nog bij jou? Misschien merk je dat de gekozen kleuren niet meer bij je passen en wil je je huisstijl weer even opfrissen.

Ben je enthousiast als iemand vraagt aan je om je merk te laten zien?

Als mensen naar mijn website vroegen liet ik deze helaas niet meer zien met trots die ik op het begin nog wel had! Dat was voor mij een teken dat ik over moest gaan op een nieuwe uitstraling. Waar ik op het begin eerst koos voor roze kleuren en zakelijk, ben ik juist overgegaan op zachte kleuren en een elegant design. 

Herken je jezelf hierin, dan is het misschien tijd voor een rebranding. No worries — I got you! Mijn website is inmiddels live, dus neem een kijkje. Mocht je een gratis call willen inplannen kan dat ook.

DEEL DIT BERICHT

Get In Touch

Find out

Follow Me

Wil je meer weten over een op maat gemaakte & vrijblijvende offerte? Neem gerust contact op of vraag een gratis call aan. Leuk om kennis te maken!

Neem contact

terug naar home