Waarom heb je meer dan één logo nodig?

november 16, 2020

Stel je voor, je scrolt door een website van een merk/bedrijf. Je maakt direct verbinding met het kleurenpalet en het primaire logo. Maar op hun andere kanalen zie je variaties, een submerk en merkelementen. Het creëert een bepaald gevoel en ziet er professioneel uit. Is het hebben van al die variaties en elementen echt nodig? 

De meeste (startende) ondernemers zijn van mening dat het hebben van één logo alles is wat ze nodig hebben voor hun merk. Dit is echter verre van waar. Om eerlijk te zijn, een enkel logo snijdt het gewoon niet. Jouw merk heeft alternatieve logo’s nodig. Er zijn tegenwoordig veel manieren waarop iemand kennis maakt met jouw merk. Bijvoorbeeld via een social media kanaal of een website. Daarom is het hebben van slechts één primair logo niet voldoende. Door alternatieve logo’s te gebruiken, kun je jouw merk aanwezigheid op elk platform optimaliseren.

Branding is namelijk meer dan alleen een enkel logo design. Branding is de volledige ervaring die iemand heeft met jouw bedrijf. Jouw merkidentiteit vertegenwoordigt niet alleen jou, maar ook jouw missie en waarden. Het hebben van een sterke branding zorgt automatisch voor een samenhangende ervaring. 

Laten we beginnen bij het begin namelijk, wat is een logo-variatie?

Een logo-variant is een aangepaste versie van jouw logo die je in specifieke gevallen gebruikt: soms vanwege de grootte of om juist te variëren in verschillende (media)-uitingen. Denk hierbij aan:

  • visitekaartjes
  • websites
  • briefpapier
  • banners en profielen voor sociale media
  • ansichtkaarten
  • menu’s
  • voorstellen
  • rapporten
  • presentaties
  • blogs

Je hoeft op deze manier dus niet overal je standaard logo te gebruiken.

Dus welke soorten logo-variaties heb je nodig? 

Primaire logo

Dit is de makkelijkste. Je logo is de primaire identificatie van jouw merk en bedrijf. Het is het meest gebruikte merk ontwerpelement en zal het meest memorabel zijn voor jouw doelgroep. Je logo wordt het meest gebruikt op je website of verpakking.

 

Logo Michelle van Gastel

 

Secundaire logo

Een secundair logo wordt vaak gebruikt wanneer het primaire logo niet geschikt is. Als je bijvoorbeeld een horizontaal logo hebt, is er misschien niet altijd ruimte voor dat ontwerp. 

 

Secundair Logo Michelle van Gastel

Submerk

Een submerk is een logo-variant die is vereenvoudigd tot alleen de meest noodzakelijke elementen van jouw primaire logo. Een submerk is over het algemeen evenwichtiger qua afmetingen en de meest schaalbare versie van uw logo.

Een submerk kan worden gebruikt als een favicon, watermerk of avatar voor je sociale media-accounts.

 

Submark Michelle van Gastel

 

Merkelementen

Merkelementen zijn de meest vage definitie van jouw merk ontwerp, aangezien ze een breed scala aan ontwerpmogelijkheden omvatten. Een element kan een pictogram, patroon of textuur bevatten die uniek is voor jouw merk. De merkelementen verbinden uw merk vaak met elkaar en zijn het meest unieke grafische stuk van jouw merk.

Merkelementen zijn een aanvulling op je merk en mogen niet worden gebruikt als het primaire communicatieve onderdeel van uw merk. Merkelementen kunnen worden gebruikt voor favicons, achtergronden en worden toegevoegd aan het meeste merk materiaal.

 

Merkelement Michelle van Gastel

Ik hoop dat ik je op weg heb geholpen om te laten inzien dat het belangrijk is om alternatieve logo’s in je branding te hebben en hoe je deze het beste kunt gebruiken om de aanwezigheid van je merk te optimaliseren. Laat het me weten als je nog vragen hebt. Liever een call? Geen probleem! Ik help je graag op weg.

DEEL DIT BERICHT