Over schuldgevoelens heenkomen als (startende) ondernemer

januari 27, 2021

Wat doe je als je zogezegd een ‘rot-week’ hebt? Je hoofd zit vol met van alles, behalve met de juiste ideeën of plannetjes. Je bent continu afgeleid en er komt niets écht af. En wat ga je doen…? Als een gek maar door met werken, met dingen ‘doen’. Het gevolg daarvan? Je gaat de taken half doen en merk je aan alles dat je lichaam eigenlijk even helemaal niks wilt doen.

Dus.. je kiest ervoor om even afstand te nemen van je werk. Best lastig, want langzamerhand begint dat schuldgevoel op te borrelen. Een veelvoorkomende fout is niet-productief zijn vergelijken met luiheid. En alles waar we als ondernemers een hekel aan hebben – is lui zijn. Am I right?

Hoe ga je om met zulke schuldgevoelens en wanneer pak je even je rust? Ook ik heb hier aardig last van. Ik ging dit onderzoeken bij mijzelf en uitzoeken wat werkt voor mij. Misschien dat je er ook wat aan hebt!

We houden van ons werk

Ik moet iets opbiechten: ik vind het moeilijk om te stoppen met werken. En veel van jullie zullen dit als solopreneurs begrijpen, maar mensen in mijn omgeving doen dat niet. “Werk je door in het weekend?” krijg ik dan vaak te horen.

Als ondernemers maakt ons werk een heel groot deel uit van ons leven. We houden van ons werk en vinden het niet erg om veel uren te doen waar we van houden. We houden zelfs zo veel van ons werk dat we ons vaak schuldig voelen als we niet werken. En dat is nou net waar ik onwijs veel moeite mee had de afgelopen weken. Dat stemmetje van schuldgevoel dat naar ons zeurt als we niet aan het werk zijn, weerhoudt ons ervan echt van onze vrije tijd te genieten – tot het punt dat we workaholics worden met weinig of geen sociaal, gezins- of persoonlijk leven. Een workaholic zijn is niet per se een slechte zaak – maar wanneer schuld ons ervan weerhoudt om volledig los te koppelen, op te laden en te herstellen – is het een slechte zaak waarmee we te maken hebben.

We weten allemaal dat we tijd moeten nemen om een evenwichtig leven te leiden, om te herstellen en op te laden, zodat we kwaliteitswerk kunnen leveren. 

Dus waarom voelen we ons schuldig als we niet werken?

Wanneer je een startende ondernemer bent zijn er duizend dingen te doen en is er nooit genoeg tijd om alles te doen. Dus geloven we dat we moeten werken, werken, werken om het bedrijf zo op te bouwen dat het (meer) inkomsten gaat genereren. We geloven dus dat meer werken de enige uitweg is. 

Daarnaast is het de enige manier waarop we met stress omgaan. Als we ons concentreren op het werk, hebben we het zo druk dat we minder tijd hebben om ons zorgen te maken. Als we stoppen met werken, komen de zorgen – en de stress – weer naar boven. Als we geen andere manier hebben om met die stress om te gaan, keren we terug naar het enige dat we weten: werken.

We geloven dat we alleen productief zijn als we aan het werk zijn. We zijn misschien alleen productief – in de zin van het produceren van werkgerelateerde dingen – als we werken. Maar we kunnen ook concluderen dat als we niet aan het werk zijn dat we dan juist creatiever worden.

Wat we zijn vergeten is dat we zijn gaan ondernemen met vrijheid in ons achterhoofd. Natuurlijk is het logisch dat je op het begin meer investeert en je dus minder tijd over hebt. Maar moet je doelen gaan stellen die ervoor zorgen dat je niet meer je werknemer bent van je eigen bedrijf. Wat kan je doen om het schuldgevoel te minderen en weer te kunnen genieten van je vrij momentjes?

1. Balans

Voor ondernemers is balans erg noodzakelijk. Veel vergeten we dat we in een marathon zitten, terwijl we in sprint modus werken. Er is niets zo nutteloos als effectief doen wat helemaal niet zou moeten gebeuren. Zoek naar deze dingen en schrap ze uit je werkschema.

2. Socials

Vrienden ontmoeten en een sociaal leven leiden is eigenlijk goed voor je – je brein krijgt de nodige downtime om informatie te kunnen verwerken. Jezelf dwingen om de hele tijd te werken, is niet productief.

3. Plan een ontspanningsdag in

Mijn moeder moet me er soms aan herinneren dat iedereen persoonlijke tijd nodig heeft om te ontspannen. Mijn antwoord is meestal zoiets als: “Maar ik moet dit doen, en dit andere, en …” Soms moet ik gewoon een ontspannende dag plannen, of zelfs een activiteit. Ik probeer altijd dagen in te plannen dat ik een grote wandeling maak met een goede podcast, of ik kijk wat voor creatiefs ik kan doen zoals zelf kaarsen maken.

Misschien helpt het je dat je een bewust besluit maakt om te ontspannen. Zeg tegen jezelf: “Ik ga me vandaag ontspannen en niets doen, want ik heb de hele week hard gewerkt”. Op die manier is je dag geen luie of nutteloze dag, maar een officiële, aangewezen “Ontspanningsdag”.

4. Omring jezelf met andere freelancers

Vrienden en familie die voor een baas werken, begrijpen misschien niet wat je schuldgevoel is of hoe je je op bepaalde momenten voelt. Zoek daarom andere freelancers op. Ik heb om deze reden gekozen voor Denkfabriek Agency en werk met twee hele andere leuke meiden. Elke donderdag hebben we agency dag en bespreken we naast werk ook inmiddels ons persoonlijk leven. Het zijn echt vriendinnen geworden. 

Kom regelmatig samen met andere mensen die voor zichzelf werken en vraag hoe ze hun dag hebben ingericht en hoe ze omgaan met schuldige of onproductieve gevoelens. Hoe langer iemand voor zichzelf werkt, hoe beter die is in het reageren op dit soort schuldgevoelens.

Wat geeft mij het meeste rust?

Hetgeen wat mij het meest rust geeft is niet dat je moet focussen op het aantal uren dat je erin steekt, maar of je je concentreert op de cruciale taken en ze doet tijdens de uren dat je werkt. 

Het is mogelijk om urenlang als een gek te werken, en alleen verder te gaan met een heleboel kleine, onbelangrijke taken die uiteindelijk niet veel betekenen in ‘the bigger picture’. Aan de andere kant is het mogelijk om 2 of 3 uur aan één heel, heel belangrijke taak te werken en grote vooruitgang te boeken in de richting van een belangrijk doel.

Met andere woorden: meet productiviteit niet aan de hand van het aantal uren dat je werkt.  Stel in plaats daarvan doelen (lange en korte termijn) en verdeel die doelen vervolgens in kleinere taken. Kijk dan vervolgens hoe je deze taken kan voltooien en de jou opgestelde doelen behaald. 

Wees wat liever voor jezelf . Op het moment dat je dus je belangrijkste en minder belangrijke doelen hebt opgesteld, kijk dan of je 1 of 2 middagen vrij kan nemen en doe wat goed voelt voor jou! Een boek lezen? Doen. Zelf kaarsen willen maken, zoals ik dat doe? Doen. Je telefoon een halve middag uitzetten? Absoluut doen!

DEEL DIT BERICHT

Get In Touch

Find out

Wil je meer weten over een op maat gemaakte & vrijblijvende offerte? Neem gerust contact op of vraag een gratis call aan. Leuk om kennis te maken!

Neem contact

terug naar home