5 simpele tips om klanten langer op je website te houden

september 28, 2021

Het komt nog te vaak voor dat websites niet geoptimaliseerd zijn voor klanten. Het is niet in een oogopslag duidelijk wat ze verkopen en het is vervolgens onduidelijk wat de volgende actie moet zijn voor de klant, waardoor ze de website verlaten. Hoe los je dit op? Er zijn enkele eenvoudige stappen die we kunnen nemen zodat de klant langer op je website blijft. Laten we eerlijk zijn, het laatste wat we willen is dat onze klanten binnen enkele seconden de website weer verlaten. Dat gezegd hebbende leg ik je een paar eenvoudige tips uit die je kunt toepassen:

Maak duidelijk wat je precies doet of verkoopt

Dit klinkt heel eenvoudig, want hé, we kennen tenslotte ons eigen bedrijf. Maar het is vaak niet duidelijk wat een website eigenlijk verkoopt of aan wie hij gericht is. Maak het overzichtelijk voor jezelf en schrijf een heldere uitleg wat je aanbod is en hoe het jouw klant zal helpen. Dit zou je in principe al in de header kwijt kunnen, zoals ik dat bijvoorbeeld ook heb gedaan. Het is in een oogopslag duidelijk wat ik doe en voor wie ik het doe. Op die manier zal mijn ideale klant mijn website openen en meteen begrijpen wat ik verkoop en vooral hem aanspreekt.

01: Een duidelijke navigatie

Zorg ervoor dat je navigatie duidelijk en gebruiksvriendelijk is, zodat klanten gemakkelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Een website die moeilijk te navigeren is, zal de klant gefrustreerd achterlaten en eerder verlaten. Vergeet ook niet te testen of al je links werken!

02: Laat de online klant acties uitvoeren

Spreek zoals je dat normaal ook zou doen. Je eigen tone-of-voice creëren is moeilijk, maar dat is wel wat gaat Met een call-to-action zorg je ervoor dat je de klant vertelt wat hij vervolgens moet doen. Die heeft vaak de vorm van een knop (button) met een korte maar directe boodschap, zoals ‘shop de collectie’ of ‘ontdek onze diensten’. Deze linkt vervolgens naar waar je de online klant wilt hebben. Je wilt het de klant zo gemakkelijk mogelijk maken om je website te gebruiken. Daarom zijn duidelijke call-to-actions waardevol, met name op de homepage. Hou daar dus ook rekening mee als je erover na zit te denken om een website te bouwen of laten bouwen.

Nuttige tip:

Als je niet zeker weet wat je als call-to-action moet gebruiken, denk dan eens aan de customer journey. Schrijf op wat je uiteindelijke doelen zijn voor je website. Is het om een ​​product of dienst te verkopen, om je blogposts te lezen of om een ​​telefoontje te boeken? 

Gebruik deze informatie om call-to-actions te creëren die het gedrag van de gebruiker sturen.

03: Verbeter de laadsnelheid van uw site

Een ding dat er bijna zeker voor zorgt dat nieuwe klanten je website direct verlaten is een lage laadsnelheid. Deze wordt nog te vaak onderschat. Veel mensen of zelfs websitebouwers vergeten afbeeldingen te verkleinen waardoor de website heel ‘zwaar’ wordt en dus langzaam laadt. De beste manier om de snelheid dus te verhogen, is door de bestandsgrootte op je website te verkleinen. Maar we willen onze afbeeldingen niet kwijtraken, omdat ze helpen bij het binden van onze klanten, om onze producten te tonen of om onze inhoud te splitsen. Wat kun je dan het beste doen? Zorg ervoor dat de afbeeldingen niet groter zijn dan nodig is en comprimeer ze met behulp van onderstaande website: compressjpeg.com.

04. Houd het ruim en gemakkelijk leesbaar

Wij mensen kunnen online best lui zijn, we scannen alleen de inhoud en letten op bepaalde woorden. Houd de aandacht van de online bezoeker vast door je content op te splitsen in korte secties. Maak gebruik van duidelijke kopjes/subkoppen die de sectie samenvatten. Hierdoor kan de online bezoeker sneller begrijpen waar je bedrijf over gaat. Als het iets is waar ze naar op zoek zijn heb je hun aandacht en zal dit vervolgens overgaan naar hun ‘interesse’ gedeelte. Wat betekent dat? Ze zullen wat meer de tijd nemen om al je teksten inhoudelijk te lezen.  

Een ander mini dingetje is dat teksten gemakkelijk te lezen moeten zijn. Piepkleine lettertypes kunnen er esthetisch goed uit zien maar ze zijn vaak moeilijk te lezen. Zorg ervoor dat je tekst goed leesbaar is en dat er voldoende contrast is tussen het lettertype en de achtergrondkleur.

DEEL DIT BERICHT

Get In Touch

Find out

Follow Me

Wil je meer weten over een op maat gemaakte & vrijblijvende offerte? Neem gerust contact op of vraag een gratis call aan. Leuk om kennis te maken!

Neem contact

terug naar home