Hoe behoud je je online authenticiteit zonder je hele privé leven te hoeven delen?

februari 6, 2021

Ahhhh, ‘authenticiteit’ – het modewoord van het jaar. Het is een woord die veel gebruikt wordt. En terecht ook, want authenticiteit is hetgeen wat ieder zo bijzonder maakt. Maar als we het over online authenticiteit hebben, wat betekent dat eigenlijk?

Welnu, het woordenboek definieert het als “iemands ware aard of overtuigingen vertegenwoordigen; trouw zijn aan jezelf ”, en ik zou zeggen dat dit zeker klopt (uiteraard.. het is het woordenboek). Maar voor mij, als ik het specifiek heb over het groeien van een persoonlijk merk, betekent dat je online dezelfde persoon bent als in het echte leven. Veel startende ondernemers verwarren authenticiteit met het delen van elk deel van je leven online, maar je kunt nog steeds een niveau van privacy behouden EN authentiek zijn – het gaat meer om eerlijk en jezelf te zijn.

Dus waarom is authenticiteit zo belangrijk als het gaat om je persoonlijke merk? Ten eerste omdat het een persoonlijk merk is – het is een vertegenwoordiging van JOU! Het opbouwen van een persoonlijk merk betekent dat je wilt dat mensen verbinding maken met wat jij te zeggen en te delen hebt, en een eerlijke relatie opbouwen met jouw publiek.

Het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan – in een online wereld waar ALLES is samengesteld en we openstaan ​​voor oordeel vanuit elke hoek, hoe behouden we dan onze authenticiteit?


1. Wees je eerlijke zelf

Is het zo simpel? JA echt! Als je online dezelfde persoon bent als in het echte leven, kun je nooit fout gaan. En als het gaat om het creëren van een authentiek persoonlijk merk, betekent dit dat je het goede, het slechte en het lelijke deelt met je volgers. We zijn vaker geneigd om al het goede en succesvolle te delen met onze volgers, want dat doen we tenslotte ook op onze persoonlijke socials. Maar herkenbaar zijn, dus ook de moeilijke kanten van bijvoorbeeld ondernemen, is wat verbindingen creëert. 

Maar ben ik dan niet te negatief of communiceer ik wel de juiste dingen? Hier zijn een paar manieren waarop je jouw authenticiteit kunt opbouwen bij jouw online publiek door simpelweg te delen wie je bent, waar je in gelooft en waar je van houdt:

  • Als je een slechte dag hebt of ergens mee worstelt, deel dit dan met je volgers! Mensen waarderen eerlijkheid en het geeft hen de kans om op persoonlijk niveau met je te identificeren (en zo versterk jij je persoonlijke merk).
  • Het tonen van dingen achter de schermen is een geweldige manier om je persoonlijkheid te laten zien, vooral als je persoonlijke merk draait om mooie, samengestelde afbeeldingen. Dus als je een fotograaf bent, ga dan naar Insta Stories om de grappige blooper / outtake van de shoot te delen. Als je een product verkoopt, laat dan wat van achter de schermen zien.

2. Post met een doel

Probeer zoveel mogelijk te posten met een doel. Een deel van authentiek zijn en het creëren van een relatie met je publiek is posten met een doel. Probeer zo min mogelijk inhoud te plaatsen als opvulling en die niet met je persoonlijk merk verbindt. Vraag jezelf af voordat je iets online plaatst: “Wat is het doel hiervan? Hoe maak ik verbinding met mijn publiek? Draagt ​​dit bij aan mijn persoonlijke merk?”.

3. Je eigen tone-of-voice is belangrijk

Spreek zoals je dat normaal ook zou doen. Je eigen tone-of-voice creëren is moeilijk, maar dat is wel wat gaat helpen bij het verbinden met jouw publiek. Maar het ontwikkelen van een eigen stem kan lastig zijn. Mijn advies voor het ontwikkelen van je tone-of-voice is simpelweg – denk er niet te lang over na! Ik spreek mijn publiek op dezelfde manier aan als een vriend(in) – informeel, vrolijk en vaak met wat herkenbare emotie. Je wilt dat mensen een relatie met je hebben en het gevoel hebben dat ze je kennen – het helpt om vertrouwen te ontwikkelen, zodat wanneer je iets te promoten hebt (of het nu een merkproduct is of dat van jouzelf), jouw lezers niet het gevoel hebben dat ze een gevoed worden met een advertentie, maar dit eerder zien als onmisbare kennis. Toch een steuntje in de rug nodig? No worries — met deze tool heb je zo jouw tone-of-voice gevonden en kun je aan de slag met jouw online authenticiteit!

DEEL DIT BERICHT

Get In Touch

Find out

Follow Me

Wil je meer weten over een op maat gemaakte & vrijblijvende offerte? Neem gerust contact op of vraag een gratis call aan. Leuk om kennis te maken!

Neem contact

terug naar home