5 essentiële ingrediënten die betrouwbaarheid vergroot op een website

juni 9, 2020

Voordat ik als zelfstandige aan de slag ging, heb ik mij meerdere keren iets afgevraagd. Waarom zijn sommige bedrijven succesvoller dan andere? Waar maken zij verschil in, waar andere bedrijven van kunnen leren of juist datgene kunnen implementeren in hun eigen strategie? Het is een goede vraag om over na te denken, toch? De meeste ondernemers zijn hardwerkend, creatief, getalenteerd en ambitieus. Wat onderscheidt enkelen dan van de rest? Het heeft namelijk niet te maken met geluk en magie is het ook niet. Onderzoek heeft aangetoond dat vertrouwen een sleutelrol speelt in een succesvolle en langdurige binding met een website. Als je je bedrijf wilt groeien, moet je vertrouwen opbouwen bij je (potentiële) klanten.

Weergeeft jouw website een bepaalde mate van vertrouwen?

In de digitale wereld is het hebben van een website bijna een must. Een bedrijf zonder een website kan door consumenten als niet betrouwbaar worden gezien. Jouw website is je online thuis. Het is de plek waar mensen in contact komen met jou, waar je relaties mee opbouwt en waarschijnlijk zaken met je zal doen. Stel dat je in gesprek komt met iemand waar jij met je bedrijf iets voor kan betekenen. Je overhandigt je visitekaartje. Waar gaat diegene als eerste heen om meer te weten te komen over jou en je bedrijf? Jouw website. Jouw website is het middelpunt van alles wat jij doet. Dus wanneer iemand op je website terecht komt, is het dan niet belangrijk om ervoor te zorgen dat je website een bepaalde mate van vertrouwen uitstraalt? Hieronder 5 essentiële ingrediënten die betrouwbaarheid vergroot op jouw website. 

Hoe creëer je een website die vertrouwen schept?

     1. Sterke branding / merkidentiteit 

Een goede website begint met een goede visuele merkidentiteit. Het opbouwen van een sterke visuele identiteit voor jouw merk creëert een goede eerste indruk en schept direct een vertrouwen samen met jouw ideale klant. Of je nu een pottenbakker bent of een eigen sieradenlijn hebt, het is belangrijk om een sterke en samenhangende visuele identiteit te hebben voor je merk. Een website is een uitbreiding van jouw product of dienst en jouw branding moet sterk en consistent overkomen. De betrouwbaarheid zal hier onder andere door vergroten.

     2. Gebruiksvriendelijke website

Het simpel en gebruiksvriendelijk houden is de sleutel tot een efficiënt webdesign. De belangrijkste doel van je website is om jouw ideale klant zo soepel mogelijk door jouw website te laten navigeren. Je maakt ze op een prettige manier wegwijs, waardoor ze in een paar stappen duidelijk zien wat je doet en voor wie je het doet. Ook is het uiterst belangrijk om de inhoud zo eenvoudig mogelijk te weergeven. Te veel knoppen en opties kunnen overweldigend zijn en kan leiden dat potentiële klanten zullen wegklikken. Daarnaast is het belangrijk dat je website 100% responsive is en goed werkt op de mobiele versie. Via Google Analytics kan je meer te weten komen over de apparaten die je bezoekers gebruiken om je website te bekijken.

     3. Fotografie

Ik kan niet meer benadrukken hoe belangrijk afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn voor jouw website. Is het je weleens opgevallen tijdens het scrollen op de website of een Instagram account van een bedrijf dat je direct een merk herkent door alleen al de stijl van foto’s en visuals? Dit gebeurt onderbewust, maar door krachtige en consistente foto’s te gebruiken, kan het merk een plek in je gedachten innemen. Door gebruik te maken van steeds dezelfde soort visuals, kan dat steeds meer in je hoofd gaan versterken. Hierdoor bouwt het merk een vertrouwen op bij jou (ideale klant). 

     4. Content is king

Het is vooral de inhoud die vertrouwen opbouwt bij jouw ideale klant. Denk aan de juiste tone of voice, die trouw is aan jou en je merk. Evenals het gebruik maken van blogberichten. Zorg dat de inhoud nuttig is voor jouw klanten. Waar worstelen ze mee en hoe kun jij ze helpen? Zodra je de pijnpunten van je klant begrijpt, denk aan de eerder besproken customer journey, kun je deze klanten een waardevolle oplossing bieden. Door je customer journey goed in beeld te brengen, krijg je inzichten in de behoeftes van je klanten. Hierdoor is het heel eenvoudig om waardevolle content te schrijven die hen aanspreken en helpen. Wees transparant en aarzel niet om soms wat persoonlijke content te schrijven.

     5. Persoonlijke touch

Wat betreft het laatste punt, is de kers op de taart. Probeer zo veel mogelijk een gezicht aan je bedrijf te geven. Niemand zal snel overstag gaan met alleen een stukje tekst over je dienst of een plaatje van een product. Het is dus een goede combinatie van alle bovenstaande punten, waardoor je de persoon kan laten zien die achter de website zit. 

Hoe meer je deelt, hoe meer vertrouwen je uitstraalt en hoe meer klanten van je willen leren. Het gebruik maken van blogs is een geweldige manier om jouw expertise onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Jouw verhaal. We hebben allemaal een verhaal achter ons verhaal, toch? Het delen van jouw verhaal schept vertrouwen en brengt je in contact met jouw publiek. Maak het verschil.

DEEL DIT BERICHT
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT

Get In Touch

Find out

Follow Me

Wil je meer weten over een op maat gemaakte & vrijblijvende offerte? Neem gerust contact op of vraag een gratis call aan. Leuk om kennis te maken!

terug naar home

Neem contact