3 eenvoudige manieren om verbinding te maken met jouw ideale klant

oktober 30, 2020

Moeite met het bereiken van jouw ideale klant? Dat is waar het bij branding om draait. Een merk is ontworpen om de ideale klant in elk facet aan te spreken: visueel, communicatief en herkenning dankzij specifieke beelden.

Branding is:
meer dan alleen een mooi logo;
meer dan een sjabloon afbeelding;
meer dan lettertypen en kleuren die je leuk vindt.

Het is een strategisch en onderscheidend design die jouw potentiële klant aanspreekt. Een brand design van hoogwaardige kwaliteit verhoogt je waarde en maakt bij elk contactpunt een blijvende indruk. 

Dit betekent dat je jouw prijzen kunt verhogen, goede relaties kunt opbouwen en kunt samenwerken met klanten die helemaal in lijn staan waar jij voor staat. Handigste is, is om je eerst te verdiepen in wie jouw ideale klant is. Vraag jezelf af, wat vind ik belangrijk, waar krijg ik energie van en waar gaan mijn eigen interesses voornamelijk naar uit? Als je dat concreet hebt, raad ik aan om een nichemarkt te kiezen. Dit is een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt. Minder concurrentie, trouwe klanten, problemen sneller herkennen en oplossen en is het persoonlijker. 

Doordat ik mijn droomklant tot in de puntjes heb uitgeschreven en gevisualiseerd weet ik precies wat voor tone-of-voice ik kan gebruiken en hoe ik die persoonlijke verbinding kan bereiken. Het belangrijkste is, hoe cliché dat ook klinkt, wees jezelf. Klanten prikken anders dwars door je heen en als je niet jezelf bent, ga je straks met buikpijn een samenwerking aan.

De eerste stap visuele branding: een opzettelijk ontworpen logo-ontwerp en een volledige merk toolkit die daarbij past.

Wat kan je nog meer doen om binding te maken met jouw ideale klant? 

Er zijn tal van manieren waarop JIJ vanaf vandaag aan je merk kunt bouwen. Je hoeft geen professionele hulp in te schakelen om stappen te zetten naar een sterkere personal branding. Laten we beginnen met een paar eenvoudige dingen die je kunt doen om in contact te komen met jouw ideale klant:

1. Schrijf alsof je met ze praat.
Een ‘brand voice’ is een belangrijk onderdeel van jouw berichtgeving. Hoe zou je persoonlijk met jouw klanten praten? Ben je bruisend en extravert, of gereserveerd en professioneel? Wees niet bang om jouw persoonlijk naar voren te laten komen tijdens het schrijven van teksten. Het is prima om een kleine personage door te laten schemeren.

2. Laat je gezicht zien.
Weten jouw klanten wie jij bent? Zouden ze je herkennen als ze je zien? Jij bent een essentieel onderdeel van jouw merk. Zorg er bijvoorbeeld voor dat jouw ‘over-pagina’ een professionele foto bevat waarbij je duidelijk oogcontact maakt. Wanneer klanten je persoonlijk ontmoeten, zullen ze eerder het gevoel hebben dat ze je al kennen!

Ik heb het geluk dat ik een extravert persoon,die niet bang is om snel contacten te maken of wat meer over zichzelf te vertellen. Maar als je een introverte persoonlijk hebt, kan dit best lastig zijn. 

Hieronder een aantal gespreksstarters om je wat meer op weg te helpen als je iets over jezelf wilt delen op social media of je website:

  • Waarom doe je wat je doet?
  • Welke uitdagingen kan jij jouw klant helpen te overwinnen?
  • Door welke diensten of service kan jij de klant zijn stress ontnemen of helpen?
  • Hoe is het proces om met jou samen te werken? Wat mogen toekomstige klanten verwachten?
  • Wat gebeurt er achter de schermen als je niet rechtstreeks met een klant communiceert?
  • Hoe gebruik je jouw persoonlijkheidstype om je klanten van dienst te zijn? (16 personalities test)

3. Probeer via je socials zoveel mogelijk in gesprek te gaan met je ideale klant.
Je social media en website moeten meer gaan aanvoelen als een gesprek, dan als een lezing. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk informatie geven, maar probeer dit op een uitnodigende manier. Zorg dat ze zich op hun gemak voelen en maak het gemakkelijk om de communicatie met jou aan te gaan. 

Hoe ziet dit eruit? Er zijn tal van mogelijkheden, maar hier zijn een paar ideeën: 

  • Gebruik veel knoppen op je website. (Klik hier om contact met ons op te nemen! Meld me aan! Laten we chatten!)
  • Voeg vaak CTA’s (calls-to-action) toe: voltooi elke blogpost of webpagina met een uitnodiging voor de volgende stap.
  • Vragen stellen. Vragen zijn een win-win. Jouw publiek kan met je in contact komen en je kunt meer over hen te weten komen!
  • Voeg een interactief ontwerp toe aan uw website. Een quiz kan een leuke manier zijn voor een gebruiker om te communiceren!

Deze drie eenvoudige stappen geven je net dat extra steuntje in de rug om een nog sterker en completer merk te bouwen, waardoor jij jouw ideale klant sneller kan bereiken. 

Veel succes! Enne.. Laat je mij weten hoe het is gegaan?

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT

Get In Touch

Find out

Follow Me

Wil je meer weten over een op maat gemaakte & vrijblijvende offerte? Neem gerust contact op of vraag een gratis call aan. Leuk om kennis te maken!

terug naar home

Neem contact