3 do’s en don’ts voor webdesign

juli 16, 2020

Aan de slag met het ontwerpen van je eigen webdesign? Maar heb je niet veel ervaring op dit gebied? Dat is helemaal niet erg! Hier heb ik alvast een lijstje met een paar tips om je op weg te helpen. Wat moet je wel en wat moet je niet doen bij het realiseren van jouw droom website? Er zijn een aantal vuistregels die ervoor zorgen dat jouw website zo aantrekkelijk en effectief mogelijk is. Hieronder geef ik je een korte uitleg, zodat je er zeker van kunt zijn dat je beslissingen neemt op basis van wat het meest doeltreffend is.

3 Do’s

  • Bepaal 1-3 CTA’s / Oproep tot actie

Een website zonder een call-to-action? Onmogelijk. Een call-to-action (oproep tot actie), ook wel CTA genoemd, wordt gebruikt om (potentiële) klanten over te laten gaan tot een specifieke handeling. Dit kunnen verschillende dingen zijn zoals bijvoorbeeld de online bezoeker door te laten klikken naar een contactformulier, een dienst af te laten nemen, e-mailadres achterlaten voor een nieuwsbrief of het doorlinken naar je social pagina’s. 

Het is belangrijk om eerst het doel van je website te formuleren om je call-to-action daarop te baseren. Welke actie wil je dat jouw online bezoeker onderneemt? Zorg eerst voor het bepalen van jouw basis call-to-actions voordat je begint met het ontwerpen van je website. De volgende stap is het realiseren van een professionele website met een bijzonder design. Waarom je dat nodig hebt lees je hier

  • Kies slechts 2 fonts (lettertype)

Er gaat veel tijd zitten in het uitzoeken van de perfecte fonts voor je website. Een goede combinatie van fonts kan namelijk veel uitmaken. Ik raad je aan om niet veel fonts te gebruiken. Je wilt namelijk dat je website zo consistent mogelijk eruitziet en aanvoelt. Als je gebruik maakt van meerdere fonts oogt je website erg rommelig. 

Een makkelijke manier om consistentie te behouden, is door maximaal 2 lettertypes te kiezen. Het beste is om met deze 2 lettertypes als het ware te gaan ‘spelen’. Als je een onderscheid wilt maken in de tekst, gebruik je de vetgedrukte, cursieve of hoofdletter functies. Daarnaast kan je ervoor kiezen om bij het instellen van je koppen en hoofd tekststijlen de kleuren te wijzigen voor het visuele aspect. Hierdoor kan je alsnog positief opvallen, maar blijf je consistent. 

  • Hou het simpel

Het belangrijkste bij het zelf bouwen van je website is om de bezoeker in gedachte te houden. Hoe makkelijker de online bezoeker op jouw website kan navigeren, hoe langer de bezoeker zal blijven ‘hangen’. Ook Google vindt dit belangrijk. Google wil namelijk dat er een zo’n fijn mogelijke beleving aanwezig is voor de bezoeker. Denk daarom na over een simpele navigatiestructuur, hou het menu zo simpel en kort mogelijk. 

Bij elke beslissing die je neemt bij het maken van jouw website weet je dat eenvoud bijna altijd het juiste antwoord is. Een veelvoorkomende fout van een doe-het-zelf-website is het gebruik maken van allemaal details met veel inhoud die op hun beurt om aandacht schreeuwen. Hierdoor creëer je een puinhoop. 

Hou het simpel. Hou het eenvoudig.

3 Don’ts

  • Teveel kleuren

Bij het bouwen van je website is het creëren van sfeer belangrijk. Daarom is het kiezen van de juiste kleuren erg waardevol. Kleuren hebben namelijk een sterke psychologische impact en zullen de mening van de online bezoeker over je merk beïnvloeden. Als je niet zeker weet hoeveel kleuren je moet gebruiken, geeft de vuistregel aan dat je niet meer dan drie kleuren mag gebruiken. Als je met een zogenoemde ‘brand palette’ werkt, is het mogelijk om meerdere kleuren te gebruiken. Zolang deze maar goed in evenwicht zijn. Om te voorkomen dat je website een soort kermisattractie wordt, is het beter om niet te veel verschillende kleuren te gebruiken in je webdesign.

  • Automatische pop-ups

Veel websites maken gebruik van automatische pop-ups. Dit is een schermpje dat als het ware in beeld verschijnt bij het openen van een webpagina. In de meeste gevallen gaat het hier om venster met een promotionele boodschap. Men heeft het idee dat ze de online bezoeker een soort ‘gunst’ aanbieden. Echter is dit een van de meest vervelende dingen voor een sitebezoeker. Pop-upvensters onderbreken namelijk de interactie en worden meestal gebruikt voor advertenties. Online bezoekers sluiten ze zelfs vaak zonder de inhoud überhaupt te lezen.

  • Pagina’s met lange alinea’s

Net als de lay-out wil je dat je ontwerp niet vol zit met tekst. Om een goede flow te creëren kan je de inhoud verdelen in leesbare gedeelten. Dat doe je door voldoende witruimte toe te voegen, juiste afbeeldingen en titels te gebruiken.

There you have it.. Je bent nu eindelijk je eigen ontwerper… soort van. Je kan aan de slag om jouw droom website te maken. Heb je wat meer hulp nodig of wil je het graag uit handen laten nemen? Dat kan! Stuur een berichtje en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

DEEL DIT BERICHT
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT

Get In Touch

Find out

Follow Me

Wil je meer weten over een op maat gemaakte & vrijblijvende offerte? Neem gerust contact op of vraag een gratis call aan. Leuk om kennis te maken!

terug naar home

Neem contact