10 stappen die je moet nemen voordat je begint met het bouwen van je website

december 11, 2020

Een website zelf bouwen of investeren in het laten bouwen kan voor vele best overweldigend zijn. Begrijpelijk ook, want er gaat of veel tijd in zitten of je kiest ervoor om het uit te besteden. Waar veel (startende) ondernemers het idee hebben dat ze ‘wel even’ een website bouwen, valt dat in realiteit vaak tegen. Hoe vertaal je je branding door naar een duidelijk design voor je website?

Wat voor mij vanzelfsprekend is, kan voor andere mensen onduidelijk zijn. Logisch, want je kan ook niet alles weten. Net zoals het voorbereiden van je business, heb je ook voorbereiding nodig als het gaat om het bouwen van je website. Waar moet je eigenlijk allemaal rekening mee houden als je een website wilt (laten) bouwen?

Dit zijn de 10 stappen die je moet nemen voordat je begint met het bouwen van je website

1. Ga op onderzoek 

Ga op onderzoek uit! Dit is veruit de meest cruciale en belangrijkste stap bij het (laten) bouwen van een nieuwe website. Waarom? Omdat dit een eye-opener kan zijn in wat er allemaal mogelijk is op het gebied van websites. Overigens kan je spieken bij je concurrenten om inspiratie op te doen. Ten slotte kan onderzoek je helpen bij het alvast bepalen van je stijl. Wil je een minimalistische, elegante of juist edgy website? 

Door vooronderzoek kan je jouw ideale bezoeker beter begrijpen om inzicht te krijgen in welke problemen je wilt oplossen en inzage krijgen op welke zoektermen ze mogelijk gaan zoeken. Een customer journey is een hele handige tool en een must die je kan helpen bij het beter begrijpen van je ideale online bezoeker. 

2. Creëer een bezoekers avatar/persona

Misschien heb je het woord ‘avatar’ of ‘persona’ al eens eerder gehoord, maar als het om websites gaat, is dat in feite je ‘ideale’ klant of klantprofiel. Door deze gedetailleerde avatar te maken, kun je concentreren wie jij naar je website wilt laten navigeren. 

Hierdoor blijf je op het goede spoor en wordt het bouwen van jouw droom website makkelijker. Dus probeer eens na te denken over wat ze doen, waar ze hun tijd online doorbrengen, wat hun worstelingen zijn etc.

3. Website flow & pagina’s

Dit heeft in feite te maken met het maken van een wireframe en het overzichtelijk maken van de pagina’s die je op je site wilt hebben. Wat is precies een wireframe?

Wireframes bieden een duidelijk overzicht van de paginastructuur en lay-out van je website. Het is een schets van jouw pagina indelingen. Styling, kleur en afbeeldingen komen bij het maken van een wireframe nog niet aan de orde. Met dit proces laat je als het ware aan de klant zien waar de informatie zal worden geplaatst voordat ik aan de slag ga met het design.

Het is verstandig om alvast na te denken over de navigatie van je website en wat de beste manier is om elke ‘sectie’ in te delen zonder het te verwarrend te maken voor je online bezoeker.

Het helpt om al je pagina’s overzichtelijk te maken die je nodig heeft, om daar vervolgens in volgorde (en op basis van je onderzoek hierboven) de pagina’s te prioriteren op wat het belangrijkst is. Houd er rekening mee dat de navigatie van de website cruciaal is om de gebruikerservaring zo positief mogelijk te houden en het volgende echt moet bevatten:

  • Wat jij voor hen kunt doen (diensten)

  • Wie je bent (over)

  • Manieren waarop u kunt helpen vertrouwen op te bouwen (blog en getuigenissen)

  • Hoe zij u kunnen bereiken (contact).

4. Je verhaal

Je verhaal moet in een oogopslag duidelijk zijn. Dat betekent niet dat je meteen een lap tekst moet laten zien op de eerste pagina. Nee, je moet juist verbinding tot stand brengen. Dit kan door middel van een afbeelding of tagline waarin je duidelijk maakt dat je de worstelingen van jouw ideale klant begrijpt. Daarna kan je op het informatieve gedeelte overgaan waarin je duidelijk maakt hoe jij kunt helpen met jouw product of dienst.

5. Stel je zoekwoorden en voorwaarden vast

Het vastleggen van bepaalde zoekwoorden is belangrijk voor je vindbaarheid, oftewel je SEO (Search, Engine, Optimalisation). Probeer een groep trefwoorden en mogelijke termen die belangrijk zijn binnen jouw branche mee te nemen in je teksten.

Denk goed na op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Daarnaast is het belangrijk dat je je privacyverklaring alvast klaar hebt liggen voordat je de website bouwt. En als je de website laat bouwen, is het fijn voor de websitebouwer om die mee te sturen.

6. Branding

Zoals je misschien weet, heeft een goede website een duidelijke branding nodig. Waarom? Branding helpt bij herkenning door middel van een gekozen uitstraling. Denk aan logo’s, juiste typografie en kleuren. Dit zorgt ervoor dat jouw merk consistent blijft op alle verschillende platformen.

Het zorgt ervoor dat je niet overal 5 verschillende felle kleuren, 8 verschillende lettertype stijlen en een willekeurige mix van afbeeldingen hebt. Om je boodschap en algehele verhaal over te brengen is het belangrijk om je kleurenpalet, lettertypen en merkstijl vast te stellen (voordat je zelfs maar een site ontwerpt).

Houd er rekening mee dat je een eenvoudig kleurenpalet (2 hoofdkleuren, 2 neutrale kleuren), 2-3 lettertypen voor je site en natuurlijke consistente en merk afbeeldingen nodig hebt.

7. Schrijf je content

Dit is natuurlijk logisch. Maar mocht jij je website niet zelf bouwen, zorg er dan voor dat jouw inhoud zo goed als klaar is voordat je een webdesigner inhuurt.

Een website content planner zou geen slechte start zijn om mee te beginnen. Als je even vastloopt in het schrijven van je content, denk dan aan de volgende vragen:

Algemene vragen

  • Wat zijn de doelen van onze site; waarom bouwen we het?

  • Wat is de centrale boodschap die we via de site willen overbrengen?

  • Welke specifieke secties en subsecties willen we in de site opnemen?

  • Hebben we slogans / statements / taglines die we op deze site willen gebruiken?

Onderwerpen

  • Over ons / wie we zijn

  • Missie

  • Diensten / programma’s

  • Producten

  • Bronnen (bijv. Artikelen, links)

  • FAQs (veelgestelde vragen)

  • Quotes / succesverhalen

  • Filosofie / proces

  • Kalender

  • Nieuwsbrief

  • Contactgegevens

  • Team

  • Sitebeleid / privacy

8. Krijg SEO-kennis of huur iemand in met SEO-kennis

Zoals eerder benoemd gaat zoekmachine optimalisatie een grote rol spelen bij het aantrekken van online bezoekers naar jouw website. Naast het opnemen van trefwoorden of zoektermen die jouw bezoeker waarschijnlijk in Google intypt, moet je de zoekmachines een beknopte uitleg geven van wat bezoekers kunnen verwachten als ze navigeren naar deze pagina. Ondertussen is Google Adwords een geweldig hulpmiddel om zoekwoorden in jouw vakgebied te onderzoeken.

9. Afbeeldingen en videos

Zorg dat de afbeeldingen die je wilt gebruiken, voorbereid en uitgelijnd zijn. Het bespaart je veel tijd bij het samenvoegen van je pagina’s.

10. Voorbereiding hosting

Dit betekent in feite dat je jouw domeinnaam hebt geregistreerd en je een hostingpartij hebt gekozen waar je de website op wilt laten draaien. Ik werk veel met xel.nl en zij hebben een hele hoge snelheid. Persoonlijk vind ik naast een goed uitziende website, de laadsnelheid enorm belangrijk. Dat heeft natuurlijk ook te maken met hoeveel zware afbeeldingen je upload, maar dit kan ook deels aan je hosting partij liggen.

There you have it.. Na het nemen van deze stappen weet je in ieder geval zeker dat je goed voorbereid bent met het (laten) bouwen van je website. En vooral het belangrijkste, je bespaart hierdoor overuren en wellicht extra stress. Een goede voorbereiding is het halve werk ;-).

DEEL DIT BERICHT
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT

Get In Touch

Find out

Follow Me

Wil je meer weten over een op maat gemaakte & vrijblijvende offerte? Neem gerust contact op of vraag een gratis call aan. Leuk om kennis te maken!

terug naar home

Neem contact